Monday, 6 February 2012

Pembelajaran Berteraskan Konsep - Pengorbanan (6 Februari 2012)

Para pelajar,

Berdasarkan soalan-soalan rangsangan, sila letakkan jawapan kamu di bahagian komen.

    • Apakah yang dimaksudkan dengan ‘pengorbanan’?
    • Setakat mana keluarga kamu penting dalam kehidupan kamu? Mengapa?
    • Bagaimana cara untuk merapatkan hubungan di antara ahli keluarga?
    • Apakah yang boleh dilakukan jika ada perselisihan faham di antara ahli keluarga?


Terima kasih.

Cg Azizah.Ahmad

8 comments:

  1. -Pengorbanan adalah memberi sesuatu untuk memanfaatkan seseorang atau benda.
    -Amat penting, keluarga saya akan selalu bersama saya dalam hidup ini dan apabila saya ada masalah, saya akan pergi ke mereka. Jika keluarga kita begitu rapat, ia lebih senang untuk hidup kita.
    -Keluar bersama keluarga pada hujung minggu. Makan malam bersama. Berbual tentang hal sekolah atau benda-benda yang lain jadi kita tahu apa yang dihadapi oleh masing-masing.
    -Duduk bersama keluarga dan bincang tentang perkara ini. Ia tidak baik jika kita biarkan sahaja kerana ia akan menjejas kehidupan kita.

    ReplyDelete
  2. Pengorbanan adalah sesuatu yang seorang membuat untuk memanfaatkan seorang lain. Ia boleh membuat orang yang bermanfaatkan dideprivasikan. Keluraga saya penting kerana kita selalu tolong menolong antara satu sama lain jika kita ada masalah, saya rasa itu adalah sebuah pengorbanan masa kerana kita boleh membuat perkara yang lain dalam masa itu. Sebuah keluarga, jika mereka membuat aktiviti bersama, macam makan bersama atau pergi ke rumah saudara mara bersama, akan dirapatkan kerana mereka tahu lebih tentang satu sama lain. Jika ada perselisihan faham di antara keluarga, mereka mesti berfikir tentang kenapa mereka rasa begitu dan memohon maaf.

    ReplyDelete
  3. Pengorbanan adalah penyerahan sesuatu yang berharga untuk sesuatu yang dianggap sebagai mempunyai kepentingan yang lebih tinggi.

    Keluarga adalah kepentingan yang tertinggi dalam kehidupan saya. Mereka adalah orang yang selalu akan memberi kasih sayang untuk satu sama lain dalam seluruh kehidupan kita.

    Kita boleh mengeratkan hubungan di antara ahli keluarga dengan membuat pelbagai aktiviti sama-sama. Contoh adalah untuk keluar dan beriang ria sama-sama. Aktiviti kecil seperti menjamu selera sama-sama pun boleh mengeratkan keluarga kerana boleh berbual dan bermakan sama-sama.

    Kita boleh meminta maaf jikalau ada perselisihan faham dan cuba untuk memperbaiki hubungan kita dengan menolong satu sama lain.

    ReplyDelete
  4. Pengorbanan bermaksud menolong orang lain tanpa mengharapkan faedah daripadanya

    Keluarga saya sangat penting kepada saya kerana mereka selalu menyokong saya dan mengorbankan untuk saya

    ReplyDelete
  5. Apakah yang dimaksudkan dengan ‘pengorbanan’?

    Pengorbanan adalah suatu perbuatan yang dibuat oleh seorang yang berfaedah orang lain

    Setakat mana keluarga kamu penting dalam kehidupan kamu? Mengapa?

    ReplyDelete
  6. Pengorbanan ialah membuat sestutu untuk orang lain yang akan menolong mereka tetapi juga boleh memjajas awak.

    Keluarga ialah amat penting dalam hidup saya, mereka menolong awak kalau hendak tolongan dan mereka mengorbankan banyak untuk awak.

    Hubungan boleh merapatkan dengan membuat aktiviti sekeluagra.

    Kalau ada perselisihan faham dalam ahli keluarga

    ReplyDelete
  7. - Pengorbanan adalah sesuatu yang dilakukan oleh seorang untuk menolong orang yang lain, walaupun dia tidak dapat apa-apapun sebagai balasan.
    - Keluarga saya amat penting dalam kehidupan saya, kerana mereka selalu menolong saya dengan setiap langkah saya mengambil dalam hidup saya. Mereka juga adalah orang-orang yang saya menoleh kepada jika saya sedih atau dalam situati yang tidak begitu baik.
    - Saya boleh meluangkan lebih banyak masa dengan keluarga saya dan lebih bersopan santun dengan mereka.
    - Kami boleh duduk bersama-sama dan berbincang tentand masalah itu dengan sopan, lebih lagi kalau kami berbincang tentangnya semasa bermakan! :P

    ReplyDelete
  8. Terima kasih atas sumbangang yang diberi. Penting untuk kita mempunyai 'moral character' agar apa yang kita lakukan atas sebab nilai moral yang kita ada, bukan atas desakan pihak berkuasa/atasan.

    ReplyDelete